Af Arne Ditlevsen | Kilde Systemstress af Karin B. Nissen
1. Gå aldrig til møde med det offentlige alene, hav altid en bisidder med
Og her er den søde nabo ikke altid nok. Sagsbehandlingen er så kompliceret nu, så man ofte har brug for en med særlig viden om systemet, lovgivningen, praksis eller et særligt tema, man står med.
2. Sørg for at få sagsbehandlingen afgrænset
For det, man bliver stresset af, er at gå og tænke på sin sag hele tiden. Brug for eksempel et bestemt tidspunkt på dagen, hvor du arbejder med din sag. Det er der, man må åbne e-boks, søge oplysninger, sende svar.
3. Lav en huskeseddel inden møder og telefonsamtaler
Det kan være svært at huske, hvad du vil sige, og måske er du også nervøs. Her kan huskesedlen være et simpelt hjælpemiddel.
4. Få det på skrift
Få tilsendt referater fra møder eller notater fra telefonsamtaler. Så ved du, hvad der er aftalt. De kan også bruges til at genopfriske din hukommelse før efterfølgende møder.
5. Spørg hvis der er noget, du ikke forstår
Der kan ofte være tale om komplicerede sager og svært tilgængeligt.
6. Undgå unødvendige mails og opringninger til sagsbehandleren
Har du mange spørgsmål til sagsbehandleren, så prøv at samle dem i én mail, som du sender en gang om ugen eller lignende. Det kan spare tid, hvis sagsbehandleren ikke skal vende tilbage til den samme sag for tit.