Du er ikke – og må ikke være – alene
Dortes stress-reaktioner på det spil om sin søns fremtid, som hun skulle gennemleve, var ikke til at tage fejl af. Med Karin på sidelinjen var hun dog godt hjulpet.
”Jeg talte en del med hende om de reaktioner, hun havde, at de var helt almindelige. Og at de var helt forståelige. Hun var under stort pres, og der var jo ingen garanti for, at vi ville vinde sagen. Men vi var simpelthen nødt til at kæmpe med næb og kløer for hele tiden at få forklaret, hvorfor Claus ikke skulle flytte.”
Karin arbejder også med psykoterapi og har derigennem haft mulighed for at hjælpe Dorte, ud over at skrive klager og være bisidder. Helt generelt ser hun dog et stort behov for mere psykologisk bistand til systemets ofre. ”Der mangler simpelthen et sted, hvor folk kan gå hen og snakke om, hvad det er, de er udsat for, og hvorfor de reagerer på det, som de gør, og hvorfor de får det så dårligt af det her.”
Karin kender til systemstress på egen krop, for hun har selv som pårørende været ramt af det, når hun har været i clinch med myndighederne i forhold til blandt andre sin egen søns udfordringer.
”Jeg kan huske, at jeg følte mig meget alene. Og dengang tænkte jeg, at det ikke kunne passe, at andre var lige så plaget af kontakten med det offentlige.” I en konkret sag er hendes råd derfor også, at man altid har en bisidder med. For ensomheden i en belastende konfrontation med myndighederne kan være ødelæggende.
Derudover er hun helt generelt glad for, at en bevægelse som #enmillionstemmer har været med til at sætte fokus på problemet. Det betyder noget for ens modstandskraft, når man ser, at man ikke er alene.
Jeg kan huske, at jeg følte mig meget alene. Og dengang tænkte jeg, at det ikke kunne passe, at andre var lige så plaget af kontakten med det offentlige.
Karin B. Nissen, mor og privat praktiserende socialrådgiver og terapeut
Forstå systemet
Et andet element i at håndtere stress er at kende systemet.
”Det betyder rigtig meget at forstå systemets sprog, kende dets tankegang. Jeg kan tydeligt høre og mærke det til møderne, jeg deltager i, når folk har knækket koden, når de har forstået, hvordan det er, systemet fungerer. Så holder de op med at lægge den der almindelige dagligdags logik ned over det.”
Indsigt er så ingen garanti for, at der bliver truffet andre og bedre afgørelser. Men er alligevel centralt, hvis man vil gøre sig håb om at stå op for sine rettigheder. Som Karin B. Nissen skriver i Systemstress, så kræver det stor specialviden og overblik at navigere i sin sag. Og det kræver en bred viden at begå sig i det offentlige system.
Den store klinge
En analyse fra Institut for Menneskerettigheder viser, at Ankestyrelsen i perioden 2014-2022 i 25.089 sager på handicapområdet har fundet fejl, der var så væsentlige, at Ankestyrelsen har omgjort sagerne.
De utallige ’system-fejl’ gør, at tilliden til systemet mange steder er ikke eksisterende. Det er gødning for systemstress.