Lev Magasinet 2 2021
- Portræt: Monica Lylloff - Kvinde bag #enmillionstemmer
- Tema: Sommerferie i coronaens kølvand
- Skuespiller: "Følg jeres drømme"
Som centralt medlem af STU Alliancen har Lev været med til at udarbejde et politikkatalog med forslag til forbedringer af STU’en. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil og undervisningsordførere blandt både opposition og støttepartier har taget godt imod forslagene. Og ministeren har givet udtryk for, at hun er villig til at se på området, når der er kommet styr på corona-situationen
Lev og andre organisationer vil gerne ændre STU’en.
Blandt andet skal den unge have mere indflydelse på valget af uddannelse.
Og det vil også være godt med en uddannelsesportal på nettet, hvor man kan læse om alle STU-skolerne.
Ministeren og andre politikere er enige med Lev i, at der skal gøres noget så hurtigt som muligt.
Af Thomas Holberg, politisk konsulent i Lev
Siden en evaluering af STU i 2017 dokumenterede en række udfordringer ved uddannelsen, har Lev som centralt medlem af STU Alliancen arbejdet for politisk fokus og forbedringer af ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov. STU Alliancen består af repræsentanter for både brugere, udbydere og ansatte med interesse i STU’en, og den har vist sig at være en slagkraftig alliance, som har gjort et indtryk på Christiansborg.
I STU Alliancen er der en fælles opfattelse af, at der er fire udfordringer på området, der bør gøres noget ved:
På en møderække har Lev, sammen med andre repræsentanter for STU Alliancen, fremlagt disse udfordringer for en bred kreds af politikere herunder undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil. Politikerne kunne godt se problemerne og viste både stor sympati og opbakning. De var enige med alliancen i behovet for løsninger, og de ville gerne arbejde videre med problematikken. Så kom corona sidste forår, og processen gik lidt i stå.
For at sparke gang i processen igen udarbejdede alliancen sidste efterår et politikkatalog med forslag til løsninger.
Kataloget indeholder forslag om oprettelse af en uddannelsesportal, der kan give overblik over skoler og uddannelsesmuligheder på
STU-området. Det bliver også foreslået at stramme visitationen, så kommunens eget STU-tilbud ikke kan deltage i beslutningen om valg af STU. Den unges ønske til valg af STU skal skrives ind i uddannelsesplanen. Hvis kommunens beslutning ikke stemmer overens med den unges ønske, skal der gives en faglig begrundelse. Der bør også indføres uddannelsestilsyn med STU-skolerne. Endelig peger kataloget på behovet for en overbygning og særligt tilrettelagte beskæftigelsesforløb for den del af målgruppen, hvor beskæftigelse er relevant. (STU Alliancens politikkatalog kan findes på Levs hjemmeside.)
Politikkataloget blev i efteråret 2020 præsenteret på en ny møderække med ordførerne og et møde med Børne- og Undervisningsministeren – igen med positiv respons.
Mest interessant på samrådet var måske nok ministerens bemærkninger om problemerne med uvildig visitation og de unges manglende mulighed for at påvirke valget af STU
Thomas Holberg, politisk konsulent i Lev
I starten af februar havde Ellen Trane Nørby (V), Anni Matthiesen (V) og Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) indkaldt til samråd i Folketinget. Omdrejningspunktet for samrådet var en konkret sag fra Silkeborg, men også STU Alliancens politikkatalog, som Pernille Rosenkrantz-Theil havde med og citerede fra under mødet. Børne- og Undervisningsministeren anerkendte, at der var udfordringer på området, og hun mente, at alliancens forslag var et godt udgangspunkt for løsninger og det videre arbejde.
Hun ville gerne have været i gang med opgaven, men håndteringen af corona havde lagt beslag på ministeriets ressourcer. Adspurgt af oppositionen om en tidshorisont svarede hun, at hun med forbehold for corona stærkt gik fra, at man kom i gang med arbejdet i løbet af 2021.
Mest interessant på samrådet var måske nok ministerens bemærkninger om problemerne med uvildig visitation og de unges manglende mulighed for at påvirke valget af STU. Her mente hun, at der bør kikkes på den nuværende finansiering og organisering af STU-området, fordi den giver nogle uheldige økonomiske incitamenter. Selvom Pernille Rosenkrantz-Theil på ingen måde lagde sig fast på en endelig model, kan man vanskeligt tolke hendes udtalelse anderledes end, at den nuværende kommunale forankring er i spil.
Intet er givet eller garanteret i politik, hvor alle forudsætninger kan blive ændret på ganske kort tid. Men alt andet lige er det min vurdering, at sporene er lagt til en række ændringer på STU-området. Det er overvejende sandsynligt, at der kommer ændringer, når det gælder tilsyn og certificering af STU-skoler, ligesom jeg også ser oprettelsen af en uddannelsesportal i nær fremtid - afhængigt af corona-udviklingen.
Men herudover venter der en meget svær og kompleks diskussion om STU-områdets forankring og finansiering – en debat med åbenlyse paralleller til den overordnede debat om handicapområdet, som kører for tiden. Udfaldet af denne diskussion er meget mere usikker. Uanset hvad er det helt sikkert en diskussion, som både Lev og STU Alliancen vil følge nøje og forsøge at præge udfaldet af.
Endelig er der spørgsmålet om overgangen efter STU, overbygning og særligt tilrettelagte beskæftigelsesforløb for den del af målgruppen, hvor arbejdsmarkedet er relevant. Det er helt sikkert også et område, hvor der er bred erkendelse af problemet og vilje til at drøfte ændringer og løsninger. Men meldingen fra politikerne er også, at man først vil se på problemerne i selve STU’en og så i anden omgang overgangen efter STU og forholdet til beskæftigelsessystemet.
Artiklen blev bragt i Lev Magasinet nr. 2 2021
Lev, Foreningsfællesskabet Ligeværd, Danske Handicaporganisationer, HKI Consentio, CP Danmark, Hjerneskadeforeningen, ADHD-foreningen, Landsforeningen Autisme, Muskelsvindfonden, Danmarks Lærerforening, Produktionsskoleforeningen, Foreningen af Frie Fagskoler, Efterskoleforeningen, Skolelederforeningen v. Faglig klub for ledere i specialskolerne, LOS – de private sociale tilbud, Glad Fonden, Uddannelsesforbundet, Socialpædagogerne.