Digitaliseringens konsekvenser - Forvirring og lovløshed
En særlig sårbar gruppe borgere, der ikke kan håndtere pinkoder og MitID, bliver stadigt dårligere stillet i den hastige digitalisering af det danske samfund.
Den voldsomme digitalisering i Danmark er nærmest ustoppelig. Nogle kan ikke få nok. Andre ser farerne. Her er et udpluk af, hvad politikere og fagpersoner har sagt om det
Dødsstødet til kontant betaling er allerede sat ind, og nu er det bare et spørgsmål om, hvornår den forbløder.
Jan Damsgaard, leder IT-instituttet CBS (Søndagsavisen 190516)
Kontanter er besværlige. De nye løsninger er nemmere, og de er billigere at betale med.
Brian Mikkelsen (K), erhvervsminister (Søndagsavisen 090217)
Går det, som jeg tror, kan vi bruge perioden fra år 2020- 2024 til at planlægge og gennemføre omstillingen overalt i samfundet, således at Danmark er kontantfrit fra 1. januar 2025.
Anders Christian Dam, administrerende direktør Jyske Bank (JP 150818)
Vi har valgt at lukke kontantkasserne, fordi vi har analyseret brugen af dem, og den er stærkt faldende. Vi vil hellere bruge vores medarbejderes ressourcer på at yde service på et område, der er efterspurgt.
Peter Froulund, branding- og kommunikationsdirektør, Arbejdernes Landsbank (Kristeligt Dagblad 261120)
Det er blevet klart, at det er en rimelig kompleks udfordring, der er ikke en standardiseret løsning på den her problematik, som kan afhjælpe den relativt lille gruppe af medborgere, som det drejer sig om, og det er i hvert fald svært at løse det gennem lovgivningsgrebet.
Simon Kollerup (S), erhvervsminister (Åbent samråd i Social- og Ældreudvalget 030522)
Hvis ældre har brug for personlig hjælp til at hæve kontanter, så forudsætter det, at der er noget bankpersonale til stede, der kan bistå kunden ude ved automaten. Problemet bliver ikke mindre af, at mange banker reducerer antallet af filialer med personlig betjening, så mange skal rejse langt for at få hjælp til at hæve kontanter.
Louise Kambjerre Scheel, jurist i Ældre Sagen (Kristeligt Dagblad 261120)
Det er en dårlig idé at lukke kontantkasserne. Jeg synes, at vores ældre og socialt udsatte er utroligt vigtige mennesker. Jeg synes, at man skal prioritere den målgruppes behov.
Karina Adsbøl (DF), ældre- og Handicapordfører (DitOverblik 301120)
Læs også:
En særlig sårbar gruppe borgere, der ikke kan håndtere pinkoder og MitID, bliver stadigt dårligere stillet i den hastige digitalisering af det danske samfund.
”Det skal køre så nemt som muligt,” som Bodil formulerer det. Derfor har hun adgang til sin datters NemID/MitID og kender og bruger datterens kode. Selv om det er ulovligt
Emil kan ikke styre sin egen økonomi. Han ved ikke noget om penge. Så det gør hans mor for ham ved hjælp af Emils NemID/MitID. Det er ulovligt, men hun kan ikke se et alternativ
Digitalisering og en verden med meget svær adgang til kontanter har efterladt i tusindvis af mennesker med udviklingshandicap med store problemer. Og det har samtidig gjort det ikke bare svært for pårørende at hjælpe, men også kriminaliseret mange. Det fremgår af en ny undersøgelse, som Lev står bag
Selvom der langt fra er løsninger på alle og alles digitale problemer, så findes der en del løsninger, som nogle vil kunne have gavn af.
Digitaliseringen er kommet for at blive, men med de udfordringer, den giver for mange borgere, er vi nødt til at se på alternativer og samtidig få sat turbo på udvikling af nye løsninger, der har nogle af de samme egenskaber, som for eksempel kontanterne har.
Større behov for hjælp og støtte. Men sværere at få den nødvendige hjælp og støtte. Det er de konsekvenser, digitaliseringen har for mange mennesker med udviklingshandicap. Og desværre er der ingen løsninger på vej – i hvert fald ikke i nærmeste fremtid