"Det er ren opbevaring!"
Generelt tegner der sig et dystert billede. Cirka syv ud af ti mener, at der er store problemer med kvaliteten af indsatsen i botilbuddet – og at det gradvist er blevet værre over de seneste fem år
Der er alvorlige og udbredte problemer med kvaliteten af den faglige indsats på landets botilbud. Og problemerne er kun blevet større i løbet af de seneste fem år. Det resulterer i øget mistrivsel og flere konflikter blandt beboerne på botilbuddene. Det viser en ny rundspørge, som Lev har foretaget
”Datter mister færdigheder.”
”Søn har ændret adfærd til den dårlige side.”
”Min datter er trist. Min datter må vente med at komme på toilettet, for personalet har ikke tid til at hjælpe.”
”Min søn er gået tilbage i udvikling – fra at være renlig til nu at lave i bukserne.”
”Det er ren opbevaring.”
Sådan lyder nogle af kommentarerne i en ny rundspørge blandt pårørende, som Lev har lavet. Ikke mindst går begrebet ’opbevaring’ igen mange steder.
I rundspørgen har Lev spurgt ind til kvaliteten af indsatsen over for voksne med udviklingshandicap i botilbud.
Konklusionen er klar: De seneste fem år har der være stor udskiftning blandt personalet, højt forbrug af vikarer og generelt en lav faglighed på landets botilbud for voksne med udviklingshandicap.
Rundspørgen bekræfter dermed det billede, der har tegnet sig de senere år, hvor adskillige alvorlige sager om svigt af mennesker med udviklingshandicap, der bor i botilbud, har været rapporteret i pressen. I Lev har vi også både i foreningens rådgivning og blandt vores lokale frivillige modtaget og hørt om mange eksempler på alvorlige svigt.
Herunder kan du se udvalgte resultater af Levs rundspørge. Blandt andet at næsten 70 procent angiver, at kvaliteten af det pædagogiske arbejde er faldet.
Artiklen blev bragt i Lev Magasinet nr. 1 2022
Konklusionen på Levs bosteds-rundspørge er klar: Der er udbredte problemer med vikarer og kvaliteten af den faglige indsats på landets botilbud. Men som procenttallene også viser, er det ikke en entydig tilstand alle steder.
Heldigvis da. Nogle af de positive kommentarer lyder således: ”Synes ikke at den pædagogiske indsats er faldet. Ikke noget jeg som mor har oplevet. Tværtimod er den pædagogiske indsats blevet bedre.”
”Jeg ved ikke om der er kommet flere konflikter, for personalet tager rigtig godt hånd om det og er på forkant, så konflikter undgås.” ”Der er et helt fantastisk autismepædagogisk niveau.”
Generelt tegner der sig et dystert billede. Cirka syv ud af ti mener, at der er store problemer med kvaliteten af indsatsen i botilbuddet – og at det gradvist er blevet værre over de seneste fem år
Besparelser, flere lederskift, personaleflugt, mangel på aktiviteter for beboerne og en ensom tilværelse med megen tv-kigning. Sådan er dagligdagen for Malene. Hendes far undrer sig over, at rammerne ikke ændres, når behovene ændres
Corona-nedlukningen sidste år satte turbo på digitaliseringen - eller måske snarere på afviklingen af alternativerne. For det var ikke så meget nye løsninger, der prægede udviklingen, men mere at stort set alle blev tvunget til at benytte de eksisterende løsninger. Mange flere er kommet på de digitale løsninger - og det har sat de alternative løsninger under pres
Konklusionen på Levs rundspørge om forholdende på botilbud flugter med, hvad Socialpædagogerne også tidligere har dokumenteret. Andelen af uddannede specialpædagoger i botilbud er faldet de seneste fem år. Det fortæller formand for Socialpædagogerne, Benny Andersen. Han mener, at der skal laves nogle helt særlige rekrutterings- og uddannelsestiltag for at vende udviklingen.