Af Arne Ditlevsen / Foto: Simon Læssøe
Folkeskoleloven sigter på at udvikle alle børn – uanset hvem man er, og hvilke forudsætninger man møder verden med.
I Folkeskolelovens §1 står der, at ”folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder”. Og det gælder alle børn - uanset medfødte evner eller personlige udfordringer. Videre står der: ”Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre”.
I nedestående artikler får du et blik ind i, hvordan man på to skoler – den ene en klassisk specialskole, den anden en lille friskole med en specialklasse – arbejder efter de mål i forhold til børn med udviklingshandicap.
Og vejen til målene er noget anderledes end på en ordinær folkeskole. Først og fremmest handler det om at lave en skole rundt om hvert enkelt barn. For børnene her passer ikke nødvendigvis ind i de kasser, som det ordinære pensum, klassestruktur mv. sætter som ramme. På specialskolen er matematik i 2. klasse ikke bare matematik – det er matematik tilpasset Lucas, tilpasset Emilie, tilpasset Sigurd osv.
En anden stor forskel fra det almene til det specielle er forældrenes rolle. For kontakten mellem skole og hjem fylder rigtig meget – blandt andet fordi børnene ofte har nogle særlige udfordringer, hvor det er vigtigt med opbakning og samspil med mor og far.
Artiklen blev bragt i Lev Magasinet nr. 4 2022
Læs også: