Af Arne Ditlevsen
Serviceloven var i udgangspunktet noget med hensigter og rettigheder. Hvad havde man krav på? Hvordan kom man som borger selv til orde?
Men det var meget mere end det, for det var også startskuddet for mange pædagogiske tiltag. Ingen steder formentlig mere end i det gamle Vestsjællands Amt. Man så et stort potentiale i loven:
”Det var et nyt trappetrin, vi gik op på. Det var en forlængelse af det, som skete i 70’erne og 80’erne med flere rettigheder og mere brugerindflydelse. Men det krævede en holdningsændring i personalegruppen at få dem til at se det.” Det fortæller Bente Kermenoglou, der dengang var udviklingsmedarbejder og konsulent i amtet.
Den gamle bistandslov regulerede ikke så meget andet, end at man kunne komme på institution:
”I praksis anede mange (pædagogiske) medarbejdere ikke, hvad for en lovgivning man arbejdede efter. Alt det med lovgivning og visitering havde vi intet med at gøre. Folk vidste det ikke,” husker Else-Marie Pedersen, der arbejdede som socialpædagog i et botilbud.
Individere
Men Bente og Else-Marie var blandt dem, der så et stort potentiale i den nye lovgivning. Lev Magasinet har mødt dem i passende omgivelser på Dansk Forsorgshistorisk Museum på Andersvænge i Slagelse.
”Jeg havde troen på, at det ville ændre tingene. Jeg arbejdede meget med alternativ kommunikation, og jeg syntes, at det med brugerinddragelse var spændende,” siger Else-Marie Pedersen.
Bente og Else-Marie blev begge frontløbere i et stort tiltag, der skulle bevidstgøre det pædagogiske personale om de muligheder, der lå for med- og selvbestemmelse for mennesker med udviklingshandicap. Modsætningerne var store, og nogle pædagoger så med ængstelse eller ligefrem uvilje på, hvordan man skulle håndtere begreber som omsorgspligt og brugerindflydelse. Tiltaget i Vestsjælland fik navnet ”Individere”, og i de næste to-tre år kom 90 medarbejdere på kurser i regi af Individere. Kursusdeltagerne skulle tage deres viden med tilbage til deres arbejdspladser og her arbejde på at udvikle ideerne bag. En gruppe ledere var også på kursus.
Folk skal vælge ved et tag-selvbord, som er begrænset
Bente Kermenoglou, tidligere håbefuld udviklingskonsulent og en af idé-magerne bag stort medbestemmelsesprojekt
Muligheder blev til et styringssystem
”Individere var med til at sætte fokus på medborgerskab, ligeværd og indflydelse på eget liv. Og vi fandt pædagogiske metoder til at fremme dette.” Det fortæller Bente Kermenoglou. Både hun og Else-Marie føler, at de var med til at sætte en ny retning for socialpædagogisk tænkning og praksis.
De blev dog også hurtigt klar over, at serviceloven ikke var løsningen på alt. Bente Kermenoglou var således medforfatter på en bog med titlen ”McDonaldisering af omsorgsarbejdet?”, der udkom i 2001. Heri påpeger de faren for alle de standardiseringer, der i virkeligheden også lå i den nye servicelov.
”Det negative er systemet, der tager over og bestemmer, hvordan man skal have indflydelse. Der er en styringstanke, hvor loven bliver brugt som middel. Det får folk til at tænke snævert. Jeg kan godt få på fornemmelsen, at brugerindflydelse er blevet til en tvangsforanstaltning. Folk skal vælge ved et tag-selv-bord, som er begrænset,” siger Bente Kermenoglou.
Hun kalder det ”det fuldstændige system i en af-institutionaliseret verden”. Og nævner i den forbindelse to kerneområder i håndteringen af tilbud til blandt andet mennesker med udviklingshandicap – Tilbudsportalen og de sociale tilsyn – der råber ’institution’.
Trods kritikken er det vigtigt for Bente Kermenoglou og Else-Marie Pedersen at fastholde, at der med serviceloven blev taget nogle vigtige skridt mod mere selvstændighed for mange mennesker med udviklingshandicap – og Individere-projektet var med til at skubbe den udvikling i den rigtige retning.
Artiklen blev bragt i Lev Magasinet nr. 3 2023