Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Ny bekendtgørelse med svækket retssikkerhed og beskyttelse mod magt

Årlige skønsmæssige registreringer og indberetning af magtanvendelser og yderligere forringelse af retssikkerhed de allermest sårbare med handicap. Det er nogle af de ændringer af servicelovens magtanvendelsesregler som snart kommer i en ny bekendtgørelse. Lev har sendt høringssvar, og rejser alvorlig kritik på flere punkter

NYHED

En del af de ændringer af servicelovens magtanvendelsesregler, som Folketinget vedtog i maj måned, skal udmøntes gennem en såkaldt bekendtgørelse. Bekendtgørelsen drejer sig overordnet om rammerne for personalets brug af magt og indgreb, og særligt kravene til registrering og indberetning. I den nye bekendtgørelse lægges der op til meget markante forringelser af borgerens retssikkerhed og beskyttelsen mod unødvendig magtanvendelse. 

I bekendtgørelsen sker der blandt andet nogle vidtgående lempelser af kravene til registrering og indberetning af gennemførte magtanvendelser. Fremover skal personalet kun foretage én årlig skønsmæssig opgørelse og indberetning af det antal gange, hvor der er anvendt forhåndsgodkendte magtanvendelser og indgreb over for en borger.  

De lempede regler om registrering og indberetning omfatter blandt andet låsning og sikring af yderdøre og vinduer, fælles opholdsrum, servicearealer, udeareal med videre. Men også fysiske fastholdelser i forbindelse med hygiejnesituationer bliver omfattet af lempelserne.

Lev forholder sig meget kritisk til disse lempelser i sit høringssvar, særligt når det gælder fysiske fastholdelser:

”Vi finder det særligt betænkeligt, at fysiske fastholdelser i hygiejnesituationer blot skal opgøres skønsmæssigt én gang årligt. Som angivet i vores høringssvar på lovforslaget, er det en helt ubegrundet formodning, at fastholdelser i hygiejnesituationer skulle være ”mindre indgribende” end andre fysiske fastholdelser.” (Levs høringssvar)

Ændringerne af magtanvendelsesreglerne udgør således en meget klar forringelse af realiseringen af mennesker med handicaps rettigheder efter konventionen.

Uddrag af Levs høringssvar

Mennesker som ikke kan yde ”kraftig modstand”

I bekendtgørelsen lægger ministeriet op til en undtagelse fra de årlige skønsmæssige indberetninger af magtanvendelse. Magtanvendelse skal således straks registreres og indberettes, hvis ”… personen, over for hvem der truffet afgørelse, kraftigt modsætter sig personalets brug af indgreb.”

Dette kriterium, for hvornår der straks skal ske registrering og indberetning, er Lev kritisk over for:

”Mennesker med omfattende fysiske, kognitive og kommunikative funktionsnedsættelser vil i mange tilfælde være helt ude af stand til kraftigt, eller mindre kraftigt, at modsætte sig personalets brug af magt. Alene fordi deres funktionsnedsættelse gør dem ude af stand til det.” (Levs høringssvar)

Lev konstaterer desuden, at det bliver vanskeligt at fastslå, hvornår der er tale om ”kraftig modstand”. Og det risikerer at føre til større vilkårlighed i forvaltningen af reglerne og en alvorlig svækkelse af den helt nødvendige beskyttelse af mennesker med omfattende og komplekse handicap:

”Det princip, som bekendtgørelsen hermed indirekte lægger til grund er, at jo mere indgribende dit handicap er, jo svagere beskyttelse har du krav på. Et sådant princip finder vi helt uacceptabelt.” (Levs høringssvar)

Afslutningsvis påpeger Lev desuden, at de ændrede magtanvendelsesregler er et alvorligt brud på Danmarks internationale forpligtelser i Handicapkonventionen:

”Ændringerne af magtanvendelsesreglerne udgør således en meget klar forringelse af realiseringen af mennesker med handicaps rettigheder efter konventionen. Denne forringelse er et klart tilbageskridt, og dermed et klart brud på konventionens princip om progressiv realisering af mennesker med handicaps rettigheder.” (Levs høringssvar)