IMR kan hjælpe i diskriminationssager
Institut for Menneskerettigheder (IMR) skal fremme og overvåge gennemførelsen af FN’s Handicapkonvention i Danmark. Det betyder, at de derfor også holder øje med de begrænsninger, eller ligefrem diskrimination, som digitaliseringen kan medføre for mennesker med handicap.
Vi har bedt dem kommentere på de oplevelser, som Marianne Bentzen (se side 14) og mange andre har i forhold til at håndtere helt almindelige penge- og banksager, når man ikke har netbank og lignende. Ligebehandlingschef Rasmus Brygger siger:
”Den danske stat har gennem FN’s Handicapkonvention forpligtet sig til at sikre, at mennesker med handicap så vidt muligt oplever et tilgængeligt og inkluderende samfund. Som minimum skal staten sikre sig, at udviklingen ikke går i den forkerte retning. På Institut for Menneskerettigheder er vi i stigende grad opmærksomme på, at netop digitaliseringen rummer en risiko for, at nogle borgere ikke oplever fordelene ved ny teknologi, men at yderligere barrierer bliver opsat for dem. Det kan eksempelvis være i form af større isolation, mere afhængighed af andre og i værste fald umyndiggørelse. Her har de danske myndigheder faktisk et ansvar for at sikre sig, at den hastige digitale udvikling ikke hægter borgere af på grund af en funktionsnedsættelse.”
Rasmus Brygger har en helt konkret opfordring, hvis man føler sig forskelsbehandlet, fordi man har et udviklingshandicap:
”Hvis man oplever en situation, hvor man selv eller ens pårørende bliver forskelsbehandlet alene på grund af sin funktionsnedsættelse, så kan der være tale om en form for diskrimination, som er ulovlig. Et første skridt kan være at kontakte vores Diskriminationslinje (tlf. 3269 8666), hvor vi kan hjælpe med at gennemskue, hvad der kan gøres. I mange tilfælde kan vi hjælpe borgere med at hævde deres ret til at blive behandlet lige.”
Vi (er) i stigende grad opmærksomme på, at netop digitaliseringen rummer en risiko for, at nogle borgere ikke oplever fordelene ved ny teknologi, men at yderligere barrierer bliver opsat for dem
Rasmus Brygger, ligebehandlingschef i IMR
Det lugter af diskrimination
I portrætartiklen på side 6 fortæller handicapforsker Emil Falster om ableisme, altså diskrimination, der sker på baggrund af favoriseringen af ’raske’ eller ’normale’. Den eksklusion og magtesløshed, der for nogen ligger i den digitaliseringsproces, vi i Danmark har gennemgået de seneste mange år, er et oplagt nyere eksempel på, at ableismen stadig på mange måder fylder. Ikke mindst i forhold til mennesker med udviklingshandicap og penge- og banksager. Emil Falster siger:
”Det er en meget speciel udvikling, som siger enormt meget om eksklusionsprocesser i vores samfund. Ikke nok med at mange bliver umyndiggjort og ikke kan bruge de løsninger, som jo egentlig også skulle være lavet til dem, fordi de også er borgere. De skal også udstilles, fordi de ikke kan finde ud af det.
Det er en ret interessant afledt effekt ved digitalisering. For det er ikke bare irriterende for dig, at du ikke kan bruge løsningerne. Du skal også skamme dig over det. Man ender jo også med at stå der og skammes over, at nu skal man være i kø med alle de andre. (Se artiklen om Marianne på side 14).
Jeg er med på, at den her gruppe af borgere ikke nødvendigvis passer ind i bankernes forståelse af at være en typisk kunde, men så laver du en anden procedure. Der er jo også noget, der hedder samfundsansvar som virksomhed. Den enkelte virksomhed kan ikke redde hele verden. Men jeg er sikker på, at man sagtens kan hjælpe et par enkelte med udviklingshandicap.
Og det der med at afvise kunder på baggrund af, at de har et handicap, det lugter rigtig slemt af diskrimination.”
Artiklen blev bragt i Lev Magasinet nr. 4 2024.