Minister: Vil se på, om udsatte borgere kan hente kontanter på kommunen
Vi har bedt erhvervsminister Simon Kollerup forholde sig til, hvordan han og regeringen vil sikre, at mennesker med udviklingshandicap ikke efterlades uden muligheder for at kunne råde over deres egen økonomi.
Af Arne Ditlevsen og Hans Andersen
SPØRGSMÅLENE TILMINISTEREN VAR:
Mange banker lukker deres filialer, og mange filialer lukker for kassebetjening med kontanter. I Lev oplever vi, at dette skaber store problemer for borgere, der ikke kan håndtere en pinkode, og som har en meget konkret pengeforståelse. Hvilke tiltag vil ministeren foretage for, at disse borgere stadig har mulighed for at komme i besiddelse af kontanter, så de fortsat selv kan håndtere deres daglige økonomi?
Kontantreglen står foran en revision. Kunne ministeren forestille sig, at revisionen kunne beskytte mennesker med udviklingshandicap bedre og for eksempel pålægge bankerne at sikre adgang til, at de berørte borgere kan hæve kontanter på egen hånd? Eller har ministeren andre mulige løsninger, som for eksempel mulighed for at hæve kontanter i Borgerservice eller lignende?
Hertil har erhvervsminister Simon Kollerup svaret:
“Danmark er i høj grad et digitaliseret samfund, hvor de fleste af os helt naturligt bruger betalingskort eller betaler trådløst med mobiltelefonen. Men jeg tror, at det er vigtigt at huske på, at der er mennesker, som stadig har et behov for at kunne betale med kontanter. Det er for eksempel mennesker med udviklingshandicap, ældre og udsatte borgere, som af den ene eller anden grund ikke har de samme muligheder eller ikke føler sig trygge ved de digitale løsninger. Den digitale udvikling gør mange ting lettere, men vi må vi ikke tabe dem på gulvet, som ikke har mulighed for at følge med.
Hvad der konkret skal ligge i revisionen af kontantreglen er ikke lagt fast endnu. Men jeg ved, at Finans Danmark og KL under nedlukningen i foråret fandt en løsning, så udsatte borgere kunne hente kontanter på kommunen. Jeg vil bede mit ministerium se på, om man kan trække på tidligere erfaringer og finde en løsning.”
Lev om digitaliseringen
”Der er mange samfundsgevinster ved digitaliseringen. Både i det offentlige og i bankerne sparer man mange penge på den udvikling. Men det er ikke rimeligt, at de rationaliseringer sker på bekostning af blandt andet mennesker med udviklingshandicap. Nogle af de sparede millioner burde investeres i at sikre bedre løsninger for dem, som ikke kan klare sig uden kontanter,” udtaler Levs landsformand Anni Sørensen.
En mulig løsning kunne være, at ikke-digitale kunne hæve kontanter i Borgerservice, når nu bankerne lukker kasserne. Men det kræver også, at man bevarer kontantreglen, så borgerne stadig kan betale med kontanter – og at man håndhæver reglen og sikrer, at den rent faktisk bliver overholdt.
Også køb og optankning af pendlerkort, Rejsekort og anden rejsehjemmel til offentlig transport med kontanter kunne flyttes til Borgerservice, da de betjente salgssteder lukker mange steder.
Og der kan på sigt være andre områder, som Borgerservice kunne ’hjemtage’ for at sikre tilgængeligheden. Man kunne eventuelt lade fritagelse for Digital Post og Digital Selvbetjening være forudsætningen for, at en borger måtte benytte disse løsninger i Borgerservice.
Artiklen blev bragt i Lev Magasinet nr. 8 2020
Læs mere
Læs hele magasinet her
Digitaliseringens markante slagside
Efterladt på perronen
Levs ønsker til digital inklusion